U Maloj galeriji Pučkog otvorenog učilišta Vrbovec jučer je otvorena izložba „Ekološki otisak 3“ autorice Ivane Ožetski. Ovom izložbom autorica ukazuje na eko-otisak koji označava mjeru ljudskog utjecaja na prirodu koji je iznimno velik. Prema podatku Svjetske organizacije za zaštitu prirode iz 2020. godine populacije životinja i biljaka od 1970. godine smanjile su se za gotovo 70%. Stoga ovu izložbu Ivana Ožetski posvećuje prirodi uz nadu da će čovjek biofilnom organizacijom života i umjetnosti prevladati mračnu stranu antropocena i kapitalocena u kojem živimo, stoji u katalogu izložbe.
Brojni posjetitelji okupili su se jučer ispred Pučkog otvorenog učilišta. Uvodno im se obratila ravnateljica učilišta Sanja Prijatelj i poželjela dobrodošlicu. O izložbi je, uz autoricu, govorila kustosica dr. sc. Suzana Marjanić. Izložbu je otvorio zamjenik vrbovečkog gradonačelnika Marko Belošević.
– Kronotopski okvir ove izložbene priče prati povijest unazad 200 godina. Kao što upozorava umjetnica, naša femina faber, Ivana Ožetski, prije toliko su vremena otprilike proizvedene prva limenka i prva sintetska plastika. Na tu prvu limenku odnosi se njezin objekt Sjena antropocena/Surogat slika (2022-2023), a na sintetsku plastiku radovi Ekološki otisak (2022-2023) i Riba u vodi ili led u čaši (2023). Ova izložbena priča o ekološkom otisku, u smislu umjetničina ekološkoga angažmana, svakako je autobiografska priča, što dokumentiraju opisi radova koje Ivana ispisuje poput kratkih priča, pa tako za rad Ekološki otisak navodi kako je i provjerila vlastiti eko-otisak koji označava mjeru ljudskog utjecaja na prirodu s kojom dijelimo životni prostor – istaknula je Marjanić.
Također, naglašava da je sve kod Ivane Ožetski holistika, sve je premreženo na način teksta, teksture i konteksta Caprine Mreže života. – Naime, Fritjof Capra u Mreži života govori o teoriji živih sustava koja bi trebala poslužiti kao okvir za povezivanje ekoloških i ljudskih zajednica jer su obje zajednice živi sustavi međuovisno isprepleteni u mrežu života o kojoj govori kao „paučini značenja“ u drugom interpretativnom kontekstu i antropolog Clifford Geertz. Ivana Ožetski umjetnica je posvećena geometriji prirode, sakralnoj geometriji, kao što pokazuje njezin rad Silnice i formacije. Rad pod nazivom „Beskonačna traka“ (2024.) kreće od ideje prekomjernoga zagađenja jednokratnom plastikom (simbol za reciklažu izveden je iz Möbiusove beskonačne trake), no kroz svoj razvoj težište prebacuje na ideju o beskonačnoj ovisnosti koju farmaceutska industrija potiče kod svojih korisnika – dodaje Marjanić.
Autorica Ivana Ožetski u svom je obraćanju istaknula kako je jasno da se u potpunosti bez plastike u svakodnevnom životu ne može, međutim, da postoje stvari bez kojih možemo, a to je jednokratna plastika. – Möbiusovu beskonačnu traku krenula sam raditi iz perspektive kritike jednokratne plastike, no međutim prebacilo me na kritiku farmaceutske industrije, jer kada se jednom nađete u toj beskonačnoj traci više nema izlaska. Za sve konzerve koje vidite na ovoj izložbi potrebno je tri minute da ih pojedemo, a 200 godina da se razgrade. Bez nekih stvari ne možemo jer smo možda otišli predaleko u komociju, ali možemo se osvijestiti da se bez nekih jednokratnih plastika itekako može – naglasila je Ožetski.
Izložba „Ekološki otisak 3“ u POU Vrbovec može se pogledati do 9. svibnja 2025. godine.
Ivana Ožetski rođena je 1971. u Zagrebu. Diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, nastavnički odjel, smjer slikarstvo u klasi prof. Eugena Kokota. 2016. dovršava postdiplomski studij slikarstva, na Akademiji za likovnu umetnost in oblikovanje u Ljubljani, s magistarskom temom Sjena i njezina boja (mentori: doc. mag. Ksenija Čerče, prof. dr. Jure Mikuž). Članica je Hrvatskog društva likovnih umjetnika (HDLU), Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika (HZSU) i Hrvatske udruge likovnih umjetnika i likovnih kritičara (HULULK). Više godina radila je kao ilustratorica, scenografkinja i vanjska suradnica različitih produkcijskih kuća te sudjelovala u izradi nekoliko dokumentarnih i igrano dokumentarih filmova, serija i TV emisija. Kao samostalni umjetnik sudjelovala u brojnim samostalnim, skupnim izložbama i projektima.
2011. kao gostujuća umjetnica boravila u Rondo Studio Graz, gdje sa međunarodnim timom umjetnika započinje projekt – Babel We Are Not Mad With You. 2016. i 2017. Sudjelovala u projektu – Vrt kao prostor kreativnosti, kreativna razrada povijesnog povrtnjaka dvorca Adela Sixta u Jakovlju. 2017/18. Inspirirani Teslom – sudjeluje u projektu Nikola Tesla – Mind from the Future / Zagreb, HDLU s radom What Is Your Frequency? 2020. rezidencijalni boravak i izložba Geometrija prirode, u organizaciji Cultural City Network – Graz (Kulturvermittlung Steiermark). 2019/20. Sudjelovala u projektu Land art, Earth art, Earthworks. z/Zemlja i antropocen Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu.
Uz stalno vraćanje crtežu i slikarstvu u klasičnom smislu, puno vremena posvećuje istraživanju novih područja likovnog izričaja, često kombinirajući nove tehnološke izazove s humanističko duhovnim sadržajima kojima traži odgovore na izazove suvremenog svijeta.